Na een lang  wachten op Schiphol (vertraging) konden we onze twee jongeren, beiden gekleed in keurige Lionspolo-tjes, verwelkomen: Adeline, studente uit Indonesie, die biochemistry studeert in Texas en Rosie een studente economie uit Beijing. Beiden 19 jaar en omdat Adeline ook van chinese afkomst is kunnen de dames het goed met elkaar vinden.

Met door ons verstrekte OV-chipkaarten -fietsen zijn ze niet gewend- hebben ze weekje met ons en ook vaak zelfstandig de Nederlandse cultuur geproefd: bezoeken aan het Vredespaleis, Amsterdam, Mauritshuis, Delfshaven, molens Kinderdijk, Erasmus Uniniversteit, pannenkoeken en poffertjes. Van onze kant leren we ook iets van hun Chinese cultuur: beleefd en bescheiden en een beetje formeel.  En geen alcohol laat staan die andere zaken waar jongeren voor naar Nederland komen…

Na een weekje hebben we ze afgeleverd bij een ander Lionslid in Rotterdam voor een aantal dagen. Daarna gingen alle jongeren (ca. 100) naar drie verschillende kampen.  Uit de mails begrepen we dat  die wederom een groot succes waren. Leuk om een keer aan de jeugduitwisseling van de Lions mee te doen!

Marion en Cees Steendam