samenwerking tussen supermarkten en Lionsclubs.

De inzameling ten behoeve van oogoperaties in arme derdewereldlanden geschiedt door Lionsclubs in het hele land.

98% van de Nederlanders heeft oud en vreemd geld in huis rondslingeren.

Lions bieden de oplossing om met dat dode geld wat goeds te doen.

32 Lionsclubs, verspreid over het hele land, beheren 53 verzamelzuilen. In Capelle staat de geldzuil in de bibliotheek.

Hoe het werkt

De deelnemende Lionsclubs legen de zuilen en doen een voorsortering.

Het ingezamelde geld wordt als volgt in euro’s omgezet:

1. Lions nemen geld mee op hun reizen en betalen de tegenwaarde in euro’s;
  2. Een KLM-purser neemt zakken met 10 à 20 kg munten mee naar verre landen;
  3. Het zilver-, nikkel- en kopergeld wordt verkocht tegen kiloprijs;
  4. Wat niet inwisselbaar is volgens A of B wordt verkocht via een oud geld veilingen.

Beste NGO ter wereld

De wijze waarop Lionsclubs wereldwijd sinds 80 jaar aan blindheidbestrijding doen, was reden voor een Verenigde Naties-agentschap om Lions Clubs International Foundation uit te roepen tot de beste NGO (niet-gouvernementele organisatie) ter wereld. Lions zijn vrijwilligers die voor niets werken. Lions kennen geen strijkstokken.

Resultaat: 28.333 oogoperaties

In het verenigingsjaar 2015/2016 (1 juli-30 juni) heeft de actie € 60.000 opgebracht.

Sinds de start in 2005 werd €425.000 bijeengebracht, goed voor 28.333 oogoperaties.                De opbrengst per zuil varieert van € 800 tot € 2.000 per jaar.

Tot op heden hebben onze verzamelzuilen in 800 supermarkten gestaan. We kunnen dus nog jaren doorgaan.

Jaarlijks wordt 1600 kg aan  munten en 10.000 stuks bankbiljetten uit 160 landen ingezameld.